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“Earth, Renewal, and Transformation” opening on Thursday January 18th lends itself to the momentary, transient, and impermanent instances of natural phenomena within a series of works by artists Anne Ashton, Carole Baillargeon and Théo Bignon at the Gallery Jano Lapin. Artworks observe the delicate balance between fragility and resilience in the cyclical and transformative nature of life.
Disclosing the tenaciousness of the ever-changing atmospheric phenomena, Anne Ashton’s Motel America closely examines the always fleeting state of the clouds in the form of a multi-paneled work. Each captured prior to their anticipated disappearance, Ashton sporadically transfers the states of clouds on wood. Since 2005, Ashton often captures scenes during road trips, reminding us of atmospheric phenomena's tendency to fade away and later reappear in different forms. The idea of fading out implies a temporary departure before a fresh return in a new form.
This cyclical unfolding of the natural phenomena reappears in Ashton’s Jupiter. The circular placement of the recycled planes synchronously echoe an overall sense of transformation, evoking the poignance of the cycle of existence, decay, and rebirth.
For Carole Baillargeon, the deliberate selection of material and transformative techniques constantly serves to reinstate the interconnection of human life to land. The materials– plants, natural hues, animal fleeces, and wool compositions conjoin with a discerning choice of transformative techniques such as natural dyeing and felting. Facing time's progression, the interplay of fragility and resilience in material cycles reveals life's cyclical nature. The modern application of traditional techniques becomes a timeless renewal.
Théo Bignon’s Last Dance adopts and revitalizes a fifteenth century Italian embroidery technique transforming the flawed beads into elaborate flowers to echo the resilience of historically marginalized identities. The act of transforming these misshapen beads deemed unfit for use into floral forms turns into a commemorative act of queer lives. The revival of flowers expresses transformation and renewal, turning perceived flaws into sources of joy and resistance.
The exhibition will be presented in person at Jano Lapin Gallery (located at 3819 Wellington Street #200, Verdun, H4G 1V1) and accessible online below. For any inquiries or to schedule an appointment, please contact Hellow@Janolapin.com
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Exhibition text by Irem Karaaslan
Crédit photo: J-M Seminaro
FR (EN above)
"Terre, Renouveau et Transformation" qui ouvrira le jeudi 18 janvier se prête aux moments éphémères, transitoires et impermanents des phénomènes naturels au sein d'une série d'œuvres des artistes Anne Ashton, Carole Baillargeon et Théo Bignon à la Galerie Jano Lapin. Les œuvres observent l'équilibre délicat entre la fragilité et la résilience dans la nature cyclique et transformative de la vie.
Révélant la ténacité des phénomènes atmosphériques toujours changeants, l'œuvre "Motel America" d'Anne Ashton examine de près l'état éphémère des nuages sous forme d'une œuvre à plusieurs panneaux. Chaque nuage capturé avant leur disparition anticipée, Ashton transfère sporadiquement les états des nuages sur du bois. Depuis 2005, Ashton capture souvent des scènes lors de voyages routiers, nous rappelant la tendance des phénomènes atmosphériques à disparaître temporairement avant de réapparaître sous des formes différentes. L'idée de s'estomper implique un départ temporaire avant un retour frais sous une nouvelle forme.
Ce déploiement cyclique des phénomènes naturels réapparaît dans "Jupiter" d'Ashton. La disposition circulaire des panneaux recyclés évoque de manière synchrone un sens global de transformation, évoquant la poignance du cycle de l'existence, de la décadence et de la renaissance.
Pour Carole Baillargeon, la sélection délibérée de matériaux et de techniques de transformation sert constamment à rétablir l'interconnexion de la vie humaine à la terre. Les matériaux tels que les plantes, les teintes naturelles, les toisons animales et les compositions en laine se joignent à un choix judicieux de techniques de transformation telles que la teinture naturelle et le feutrage. Face à la progression du temps, le jeu de fragilité et de résilience dans les cycles des matériaux révèle la nature cyclique de la vie. L'application moderne de techniques traditionnelles devient un renouveau intemporel.
"Last Dance" de Théo Bignon adopte et revitalise une technique de broderie italienne du XVe siècle, transformant les perles imparfaites en fleurs élaborées pour évoquer la résilience des identités historiquement marginalisées. Le fait de transformer ces perles déformées jugées inaptes à l'utilisation en formes florales devient un acte commémoratif des vies queer. La résurrection des fleurs exprime la transformation et le renouveau, transformant les défauts perçus en sources de joie et de résistance.
L'exposition sera présentée en personne à la Galerie Jano Lapin (située au 3819, rue Wellington #200, Verdun, H4G 1V1) et accessible en ligne sur le site web de la galerie plus bas. Pour toute demande d'information ou pour prendre rendez-vous, veuillez contacter Hello@Janolapin.com
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Texte d'exposition par Irem Karaaslan